zondag 9 december 2012

SAMENWERKEN = SAMEN WERKEN AAN RESPECT, VERTROUWEN & VERBINDING

Waar mensen samen werken wordt heel wat af gecommuniceerd met bedoelde en onbedoelde, gewenste en ongewenste, uitgesproken en onuitgesproken uitingen en gedrag.
Een paar voorbeelden uit de praktijk:
  • Ieder werkt op zijn eigen klus met zijn eigen thema, maar niemand is nieuwsgierig naar waar de ander nu eigenlijk mee bezig is; men werkt verkokerd en er vindt geen onderlinge uitwisseling van informatie plaats.
  • In een kursusbijeenkomst van een team - waarbij manger Piet niet aanwezig is  waar ook derden aanwezig zijn - roept een medewerker over diens manager "....ja, dat kan wel zijn, maar Piet heeft toch niets in te brengen''.
  • Medewerkers werken structureel met een onderbezetting in een strak rooster, maar als iemand met verlof wil kan dat heel vaak niet, of omdat er iemand ziek is, of omdat er iemand anders met verlof is, of omdat het niet kan vanwege de werkdruk. Er is dus sprake van een onevenwichtige wederkerigheid.
  • Een aantal medewerkers uit team I zijn nogal vaak ontevreden over het functioneren van hun collega's uit team II en laten dit ook in het bijzijn van derden publiekelijk blijken.
  • Sommige medewerkers roddelen en kletsen over hun collega's in hun afwezigheid.
  • Een manager heeft het altijd druk, druk, druk en reageert niet of nauwelijks op vragen die hem/haar via de mail worden gesteld.
  • Een directeur of manager, die alleen maar ja-knikkers om zich heen verzameld en dus niet in staat is om ook kritische geluiden te beschouwen als een wil tot een goede samenwerking en prestaties.
  • Men hoort verhalen over collega's van anderen en neemt dit als waarheid aan, zonder zichzelf een beeld of oordeel te vormen.
  • Men trekt een oordeel op basis van verhalen van anderen zonder enige vorm van communicatie.
Kortom: Genoeg gespreksstof om met met hierover met elkaar in gesprek te gaan op weg naar verbetering van de samenwerking door een duidelijke uitspreek, aanspreek en afspreekcultuur te introduceren en als manager hierin voorbeeldgedrag te laten zien en deze cultuur te stimuleren.
Hierbij is het geven van constructieve en effectieve feedback noodzakelijk.

Bijvoorbeeld:
IK ZIE, IK MERK
dat je roddelt over collega's of klaagt over het functioneren van onze collega's van het andere team.
HET EFFECT IS, DAT
je hierdoor mensen beschadigd en zij hebben geen weerwoord. Bovendien wordt op deze manier het probleem  niet opgelost.
IK VIND
het heel vervelend om dit allemaal publiekelijk aan te moeten horen en niet respectvol naar je collega's.
MIJN TIP IS: bespreek het probleem met de betreffende collega of het betreffende team op een respectvolle manier. Is de sop de kool niet waard? Houd dan op met klagen!

Wil je meer weten over handvaten voor het omgaan met gewenst en ongewenst gedrag in de samenwerking? Vraag de checklist aan! En stuur een mail naar: info@bonigcoaching.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Naam:
Adres:
Woonplaats:
Postcode:
Geboortedatum:
Emailadres:
Mobiel nummer:
Vast tel.nummer
Motivatie: