zondag 9 september 2012

VERSTERK DE SAMENWERKING!

Het gaat in ons land nog betrekkelijk goed in de economie (en dus ook op de arbeidsmarkt) vergeleken met veel andere Europese landen,zoals politici en de cijfers ons willen doen geloven. Dat neemt overigens niet weg dat veel mensen inmiddels hun baan hebben verloren en velen hun baan dreigen te verliezen, nu en in de komende jaren.

Door de crisis zullen taken worden wegbezuinigd. Het aantal mensen dat de organisatie zal moeten verlaten zal niet gelijk op lopen met de taken die verdwijnen. Hierdoor zal de werkdruk in veel organisaties toenemen. Dat met nog minder mensen de taken moeten worden uitgevoerd vraagt nogal wat van de organisatie en van de medewerkers op verschillende fronten. Ik denk hierbij niet alleen aan het organiseren van optimale arbeidsomstandigheden en flexibilisering, maar ook aan verbetering van het (flexibel) inzetten van talenten.Versterken van leiderschap is hiervoor de basis.

Deze basis is noodzakelijk om in moeilijke tijden gezamenlijk het hoofd boven water te houden. Niet alleen voor de organisatie, ook voor de medewerkers in de organisatie, want dat zijn de talenten waar de organisatie op drijft. Dat zijn de individuele medewerkers die zich elke dag weer inzetten, zodat het bedrijf de bedrijfsresultaten kan behalen. Hiervoor is een optimale samenwerking noodzakelijk. En voor een optimale samenwerking is vertrouwen en draagvlak onontbeerlijk.
Dit vraagt niet alleen aandacht van de manager op de harde cijfers. Samenwerking vraagt wederzijdse bereikbaarheid en wederkerigheid en emiotonele beschikbaarheid van het management voor de medewerker.

Oriëntatie op de medewerkers is de uitdaging van managers door:
- aansluiting te zoeken bij de persoonlijke ontwikkeling en competenties van medewerkers
- waardering te uiten voor goede prestaties
- nadruk te leggen op werktevredenheid
- het zelfvertrouwen van medewerkers te bevestigen en te versterken
- benaderbaar te zijn
- ideëen over te nemen van medewerkers
Kortom: leiderschap door het laten zien van ondersteunend gedrag op alle niveaus en door alle geledingen binnen de organisatie met voorbeeldgedrag vanuit de top van het bedrijf.

Wellicht helpt het voor managers om functionerings- en samenwerkingssituaties eens te bekijken door de bril van opvoeder en je voor te stellen dat jouw medewerkers je kinderen zijn. Gelukkig is dat niet zo, ik moet er zelf niet aan denken, wie wel?!
De vraag is: als je het nu eens door deze bril bekijkt, wat zou je dan onmiddellijk anders doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Naam:
Adres:
Woonplaats:
Postcode:
Geboortedatum:
Emailadres:
Mobiel nummer:
Vast tel.nummer
Motivatie: