zondag 25 november 2012

COACHING, EEN STAP IN WERKONDERNEMERSCHAP


(Preventieve)coachingstrajecten hebben een positief effect!

Een tijdlang werd negatief aangekeken tegen mensen die een loopbaan-/coachingstraject hadden gevolgd. Dat zou een bewijs van onkunde zijn. Inmiddels is uit onderzoek het nut en effect van coachingstrajecten gebleken.


''Preventieve coaching loont

23 april 2007 - Medewerkers ervaren na preventieve coaching minder problemen in de werk/privé balans en raken minder vermoeid. Hun arbeidstevredenheid neemt toe en de kans op burn-out vermindert. Dat concludeert onderzoeker Duijts, epidemioloog van de Universiteit van Maastricht. Zij onderzocht de effecten van Preventieve Coaching op verzuim.

Een korte, intensieve en actiegerichte coachmethode brengt mensen weer in verbinding met hun motivatie en verantwoordelijkheid. Medewerkers leren kritisch naar zichzelf te kijken, hun gedrag aan te passen en de verantwoordelijkheid te nemen voor eigen keuzes. Dat levert positieve resultaten op voor zowel de medewerker als de werkgever. Desgevraagd geven medewerkers aan zich beter op hun plek te voelen in de organisatie. Ook gaan ze beter om met eigen en andermans frustraties en zeggen ze veel beter zicht te hebben gekregen op hun functioneren.

Pluspunten
De reacties van werkgevers zijn eveneens positief. Ze stellen dat de preventieve coaching langlopende energievretende kwesties voorkomt en dat er in korte tijd zichtbare positieve resultaten zijn geboekt. De conclusie is dat ze weer een positief ingestelde, bewuste medewerker krijgen die voor zichzelf weer kansen ziet. Een ander positief punt is dat de kosten van preventieve coaching veel lager liggen dan die van ziekteverzuim of de werving en selectie van nieuw personeel.''

Bron:HR Praktijk


De noodzaak van een open mindset van managers

Managers dragen in belangrijke mate bij aan een positieve of negatieve kijk op (boventallige) medewerkers (met een coachings-/loopbaantraject). Daarom is het ook zo belangrijk dat managers in staat zijn om functionerings-, samenwerkings- en communicatieproblemen met een open mindset te bekijken.
Aan boventallige medewerkers, worden vaak loopbaan- en coachingstrajecten aangeboden. Er zijn managers, die (boventallige) medewerkers (met een coachings-/loopbaantraject), als mislukt beschouwen. In de praktijk betekent dit in feite dat aan deze groep medewerkers nieuwe mogelijkheden niet worden gegund.


Hoe managers mobiliteitsbeleid kunnen saboteren

Deze managers saboteren niet alleen het mobiliteitsbeleid binnen de organisatie, maar blokkeren ook nieuwe loopbaanmogelijkheden voor deze groep medewerkers. Het ontbreekt hen niet alleen aan een open mindset, ook het praktiseren van dienend leiderschap en waarderend organiseren is niet aanwezig. In onze huidige roerige tijden zouden managers moeten voldoen aan eisen van dienend leiderschap, waarderend organiseren, open mindset en coachende vaardigheden. Daarnaast is het belangrijk dat managers in staat zijn om zich in te zetten voor een gezamenlijk belang in plaats van te denken aan een verkokerd eigenbelang. Bovendien is het noodzakelijk dat managers, - naast de bereidheid tot bundeling van kracht en expertise - ook het LEAN maken van zowel externe als interne klantprocessen initiëren, ondersteunen en praktiseren.
Aan de ene kant moeten selectiekriteria voor managersfuncties hierop worden aangepast. Aan de andere kant is een aanspreekcultuur noodzakelijk, waarbij topmanagers een uitgesproken voorbeeldgedrag moeten laten zien.
Aan beleidsnotities in de la ontbreekt het niet, waar het om gaat binnen de organisatie: ZEG WAT JE DOET EN DOE WAT JE ZEGT (ook op papier).


Coaching, een stap in werkondernemerschap!

Medewerkers, die aanlopen tegen belemmerende factoren in het functioneren, hebben de behoefte om die belemmeringen op te lossen met behulp van een onafhankelijke coach. Een externe neutrale coach zonder banden en belangen met de organisatie. Het feit, dat medewerkers aangeven coachondersteuning nodig te hebben zegt iets over het ondernemerschap van deze medewerkers. Zij zijn in staat om over hun functioneren te reflecteren en willen belemmeringen bij zichzelf oplossen. Zij willen invloed hebben op hun eigen functioneren, maar graag met ondersteuning en een duwtje in de rug. Dat betekent dat deze medewerkers verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen loopbaan en daarin ook initiatieven nemen. Binnen de organisatie zou dit moeten worden aangemoedigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Naam:
Adres:
Woonplaats:
Postcode:
Geboortedatum:
Emailadres:
Mobiel nummer:
Vast tel.nummer
Motivatie: