zondag 24 februari 2013

Samenwerken en Communiceren op het werk

Een tijdje terug zat ik samen met een bekende in de trein. Snel wissel je dan samen de wetenswaardigheden en ontwikkelingen op het werk uit. Zij vertelde mij dat er natuurlijk weer een reorganisatie op komst was. De manier, waarop collega's zich hierop voorbereidden, daarover was ze niet te spreken. Maar gelukkig ging dat niet over haar, omdat ze in haar werk toch - om het zo maar te zeggen - haar eigen 'tokootje' had.
Ik vroeg wat ik me daarbij dan voor moest stellen. Het bleek dat er een collega was, die andere collega's probeerde zwart te maken bij de manager, in de hoop zijn eigen plekje veilig te stellen. Ook al loop ik langer rond op deze aardbol, ik schrok toch van dit verhaal. Het zal je maar gebeuren! Stel dat dit je overkomt, wat doe je dan?
Een mooi praktijkvoorbeeld voor het werken met 'de Roos van Leary'. Dit communicatiemodel gaat er vanuit dat je bewust ander gedrag inzet om ander gedrag bij de ander uit te lokken.

Volgens het principe van Leary:
- lokt tegengedrag tegengedrag uit
- lokt bovengedrag ondergedrag
- leidt ondergedrag tot bovengedrag
- lokt samengedrag samengedrag uit

Bekijk de link op internet: http://www.testjegedrag.nl/tjg/zelftest/index.htm

Hoe beschouwen we zo'n actie van een dergelijke collega volgens het model van Leary?
We kunnen in ieder geval vaststellen dat dit een aanvallende actie, met de boodschap: ik vecht voor mijn eigen belang. Dit kunnen we gerust kenmerken als een doorgeschoten en ongezonde actie voor de organisatie.

Het tegengedrag, dat in deze situatie door onze alleraardigste collega wordt uitgelokt is, dat jij ook je eigen belang gaat verdedigen. Het effect is: "ieder voor zich en god voor ons allen". Het gevolg is, dat niemand elkaar meer vertrouwt. Het kan ook zijn, dat je je - uit angst voor de gevolgen van deze kletspraatjes - terug trekt in een soort slachtofferrol in afwachting van wat komen gaat.
Ongewenst gedrag! Hoe doorbreek je dat dan? Moet je angstig in een hoekje wegkruipen? Je eerste reactie zal zijn, dat jij - net als de ander - ook je eigen belang op deze manier gaat verdedigen. Heel begrijpelijk, maar het kan anders. Hoe kun je je zodanig opstellen, dat je de situatie positief kunt beïnvloeden? Je kunt het aanvallende gedrag van je collega het beste weerstaan door je impulsieve gedrag te laten voor wat het is en heel bewust bij de ander ander gedrag uit te lokken. Tenslotte wil je dat deze zich meer volgend opstelt. Volgens de principes van Leary lokt bovengedrag (dominerend gedrag) ondergedrag (volgend gedrag) uit en ondergedrag leidt tot bovengedrag.
Jij wilt in deze situatie maar wat graag dat deze collega zich meer volgend opstelt. En dus wordt van jou leidend gedrag gevraagd!
Welk leidend gedrag zou jij in dit geval laten zien?

Stel dat jij de manager bent, welk gedrag zou je dan inzetten?

Heb jij nog meer praktijkvoorbeelden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Naam:
Adres:
Woonplaats:
Postcode:
Geboortedatum:
Emailadres:
Mobiel nummer:
Vast tel.nummer
Motivatie: