maandag 1 oktober 2012

COMMUNICEREN IS LUISTEREN, BEGRIJPEN EN BEGREPEN WORDEN

STIMULEER BETROKKENHEID & INSPIRATIE IN JE TEAM!
Verander de wereld en begin bij jezelf!


STAP 3.

Vorige week heb je in stap 2. kunnen lezen hoe je verbinding kunt krijgen in je team door de betrokkenheid en de invloed te verbeteren. Dit heeft een positief effect op de loyaliteit en de saamhorigheid. Hierbij ga je uit van een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een aansprekend verhaaltje over gezamenlijke verantwoordelijkheid:

Somebody,Nobody and Everybody: ofwel: Iemand, Niemand en Iedereen
Drie mensen: Somebody, Nobody en Everybody moesten op een dag gezamenlijk een opdracht uitvoeren. Everybody werd gevraagd dit te doen, maar Everybody dacht dat Somebody het wel zou doen. Everybody kon het heel goed, maar desondanks voerde Nobody de opdracht uit. Hierdoor werd Somebody heel kwaad. Somebody vond dat het de taak was van Everybody, terwijl Nobody het had gedaan. Nou dacht Everybody dat Somebody het had kunnen doen, maar Nobody had bedacht dat niet Everybody het wilde doen. Aan het eind van het verhaal beschuldigde Everybody Somebody, omdat Nobody deed wat Everybody had kunnen doen.

Nu dan Stap 3.

Samenwerken betekent: Communiceren! Niet alleen maar communiceren via email, terwijl je collega een paar kamers verder zit, maar ook face-to-face contact. Goed communiceren is effectief communiceren. Maar wat is dan effectieve communicatie?

Hieronder vier aspecten van effectieve communicatie:
1. Bespreek zaken met elkaar: deel alle belangrijke informatie voor je team
2. Spreek zaken uit: zeg wat je dwars zit.
3. Spreek af: spreek duidelijk met elkaar af wat je van elkaar verwacht.
4. Spraak aan: roep elkaar ter verantwoording als dit nodig is en geef positieve, constructieve, kritische maar respectvolle feedback!

Herken je één van de volgende signalen?
- er wordt informatie achtergehouden
- problemen worden niet met elkaar besproken
- er zijn zaken vaag en onduidelijk
- er wordt geroddeld over elkaar

Dan is het tijd voor actie!
> creëer helderheid en duidelijkheid
> verstrek adequate informatie
> ga effectief om met conflicten
> en bevorder eerlijheid en directheid

Aan welk gedrag herken je dat het goede kant uit gaat?
= collega's informeren elkaar gericht
= collega's durven en kunnen elkaar constructieve feedback geven
= binnen het team durven mensen voor hun mening uit te komen
= dat betekent ook dat men eerlijk is naar elkaar toe

Dit is allemaal alleen mogelijk als je goed luistert, de intentie hebt om vanuit een oprechte nieuwsgierigheid de ander wilt begrijpen en je bereid en in staat bent om je eigen interpretaties even in je rugzak op te bergen. Wil je begrepen worden? Probeer dan eerst de ander te begrijpen! Want: verander de wereld en begin bij jezelf!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Naam:
Adres:
Woonplaats:
Postcode:
Geboortedatum:
Emailadres:
Mobiel nummer:
Vast tel.nummer
Motivatie: