zondag 28 oktober 2012

SAMENWERKEN RUIMTE VOOR FEEDBACK

Check je team!
Goede feedback biedt ruimte voor leren en ontwikkeling!

Goede samenwerking is alleen mogelijk als er binnen het team de basis hiervoor aanwezig is: openheid en ruimte om elkaar feedback te geven. Dus niet over elkaar kletsen, maar met elkaar praten. Feedback op het juiste moment en op de juiste manier:
> concreet, beschrijvend en met concrete voorbeelden
> spreek vanuit jezelf en gebruik dus de IK-boodschap
> eerlijk, waarderend en opbouwend
> EN TENSLOTTE: geef ruimte voor de reactie van de ander

Hoe geef je feedback?
1. Benoem wat je opvalt (let op: het gaat hier om veranderbaar gedrag!)
2. Vertel wat voor effect dat op jou heeft
3. Sluit af met een wens/tip
4. Geef de ander de ruimte en tijd om te reageren

Voorbeeld:
1. Het valt mij op dat jij heel vaak aan het kletsen bent met andere collega's, terwijl ik het heel erg druk heb.
2. Daardoor ben ik niet op tijd klaar met mijn werk en blijf ik regelmatig langer doorwerken om het werk op tijd af te krijgen. Dat lijkt mij niet de bedoeling.
3. Ik zou het erg prettig vinden als jij ook je schouders eronder zet, zodat het werk op tijd af komt en ik ook op tijd naar huis kan.
4. Ik hoop dat je dit begrijpt en ik wil graag weten wat jij hiervan vindt.

In de praktijk komen dit soort situaties regelmatig voor. Wees voorzichtig met uitlatingen als: "Jij komt ook altijd te laat" of "juist als het druk is ben je altijd aan het kletsen" of "Jij hebt je werk nooit af". Dat werkt averechts!
Geef geen beoordeling, maar probeer zo neutraal mogelijk te blijven door de situatie en het effect simpelweg te beschrijven en spreek jouw wens/tip uit.

Welke storende situatie ben jij in je werk tegengekomen? Wat heb je daarmee gedaan?
Wat heb je precies gezegd en hoe? Wat was het effect? Zou het beter kunnen? Wat zou je anders willen doen?
Vind je het moeilijk om feedback te geven? Krijg je ooit wel eens feedback? Hoe vond je dat?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Naam:
Adres:
Woonplaats:
Postcode:
Geboortedatum:
Emailadres:
Mobiel nummer:
Vast tel.nummer
Motivatie: